واکاوی فرزندپروری چندفرهنگی در خانواده‌های اقوام ایرانی: مطالعة کیفی مبتنی بر نظریة داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ‎دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

زمینه: والدین براى مراقبت مؤثّر از کودکان نیازمند دانش خاص هستند که به وسیلة آموزش فرزندپرورى حاصل می‌شود. در همین راستا، فرهنگ به عنوان مجموعة منحصربه‌فرد باورها و رفتارهای متعلق به یک گروه قومی، نحوة مراقبت والدین از فرزندان را شکل می‌دهد. مطالعات نظام‌مند در زمینة شناسایی مؤلفه‌های فرزندپروری با رویکرد کیفی از منظر والدین کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین واکاوی فرزندپروری در اقوام ایرانی ضروری به نظر می‌رسد.

هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی فرزندپروری چندفرهنگی در خانواده‌های اقوام ایرانی بر اساس نظریة داده‌بنیاد بود.

روش: پژهش حاضر کیفی از نوع اکتشافی براساس نظریة داده‌بنیاد و به روش اشتراوس و کوربین (1998) بود. مشارکت‌کنندگان شامل 28 والد از اقوام لر، کرد، ترک و گیلک (از هر قوم 7 نفر) بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبة نیمه-ساختاریافته بود و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اطلس.‌تی‌آی نسخة 9 صورت گرفت. درنهایت، به منظور اعتبارسنجی یافته‌ها، برای رسیدن به باورپذیری، انتقال‌پذیری و تاییدپذیری سؤالات مصاحبه و پاسخ مشارکت‌کنندگان از تکنیک‌های کنترل اعضاء، کسب اطلاعات دقیق موازی و خودبازبینی محققان استفاده شد.

یافته‌ها: فرآیند کدگذاری به شناسایی 4 طبقه (علل والدمحور، علل فرزندمحور، زمینه‌های والدمحور و زمینه‌های فرزندمحور)، 20 مقوله (علل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، رفتاری، و هیجانی در بعد شرایط علًی والدمحور؛ علل آینده‌نگرانه، جمعیت‌شناختی، خانوادگی، رفتاری، و هیجانی در بعد شرایط علًی فرزندمحور؛ زمینه‌های اجتماعی، خانوادگی، رفتاری، فکری، و هیجانی در بعد شرایط زمینه‌ای والدمحور؛ زمینه‌های جمعیت‌شناختی، مرتبط با دوست، رفتاری، فکری، و هیجانی در بعد شرایط زمینه‌ای فرزندمحور) و 247 مفهوم (از جمله محل سکونت مناسب، اطمینان از تداوم رابطة زناشویی، همشیرخواهی، تعهدبخشی، تهیگی‌زدایی، نیازسنجی اجتماعی، توجه به نیازهای زوجینی، وظیفه‌شناسی، تعداد فرزند، الگوپذیری) منجر شد.

نتیجه‌گیری: فرزندپروری مؤثر در عصر حاضر مستلزم آگاهی و شناسایی شرایط علّی و شرایط زمینه‌ای تسهیل‌کننده بر آن است. این یافته‌ها می‌توانند کاربرد نظری جهت تدوین و اعتباریابی بستة فرزندپروری متناسب با نتایج پژوهش حاضر و کاربرد عملی جهت ارائة راهبردهای مشاوره‌ای به منظور ارتقاء مهارت‌های والدینی در دنیای امروز داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing multicultural parenting in Iranian ethnic families: A qualitative study based on grounded theory

نویسندگان [English]

  • Sama Jadidi 1
  • Seyyed Mousa Kafi Masouleh 2
  • Iraj Shakerinia 3
  • Abbas Ali Hosseinkhanzadeh 2
1 PhD. Student in Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanity, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

Background: Parents need specific knowledge to effectively care for children which are obtained through parenting training. Culture, as a unique set of beliefs and behaviors belonging to an ethnic group, shapes the way parents care for their children. Systematic studies in the field of identifying the components of parenting with a qualitative approach from the perspective of parents have received less attention; therefore, analyzing multicultural parenting in Iranian ethnic groups seems necessary.

Aim: The aim of the present study was to analyze multicultural parenting in Iranian ethnic families based on grounded theory.

Method: The present study was an exploratory qualitative study and based on grounded theory and using the Strauss & Corbin (1998) method. Participants included 28 parents from the Lor, Kurdish, Turkish, and Gilak ethnic groups (7 from each ethnic group) who were selected through purposive sampling until theoretical saturation was reached. The data collection tool was a semi-structured interview, and data analysis was performed using ATLAS.ti 9 software. Finally, in order to validate the findings, member control, obtaining accurate parallel information, and researcher self-review techniques were used to achieve the credibility, transferability, and verifiability of the interview questions and participants' responses.

Results: The coding process led to the identification of 4 categories (parent-centered causes, child-centered causes, parent-centered contexts, and child-centered contexts), 20 categories (social, economic, family, behavioral, and emotional causes in the parent-centered causal conditions dimension; prospective, demographic, family, behavioral, and emotional causes in the child-centered causal conditions dimension; social, family, behavioral, intellectual, and emotional contexts in the parent-centered contextual conditions dimension; demographic, friend-related, behavioral, intellectual, and emotional contexts in the child-centered contextual conditions dimension), and 247 concepts (including appropriate residence, ensuring the continuity of the marital relationship, wanting sibling, commitment, de-emptying, social needs assessment, attention to couple needs, conscientiousness, number of children, and role modeling).

Conclusions: Effective parenting requires awareness and identification of facilitating causal and contextual conditions in the present era. These findings can have theoretical application for developing and validating a parenting package appropriate to the results of the present study and practical application for providing counseling strategies to improve parenting skills in today's world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethnic groups
  • family
  • grounded theory
  • Iranian
  • multicultural
  • parenting