تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

زمینه: یادگیری خودتنظیمی به عنوان پیش بینی کننده انگیزه و موفقیت در مدرسه و پیش‌نیاز یادگیری مادام‌العمر شناخته شده است. معلمان نقش کلیدی و مهمی در طراحی و اجرای آموزش یادگیری خودتنظیمی و ارتقای آن در دانش‌آموزان دارند؛ با این حال به نظر می‌رسد که معلمان مهارت و توانمندی لازم را در این خصوص ندارند و در تحقیقات آماده‌سازی معلمان کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا طراحی بسته آموزشی به منظور توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی و بهبود آن در دانش‌آموزان ضروری به نظر می رسد.

هدف: هدف از مطالعه حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی بود.

روش: این تحقیق در دو مرحله مختلف انجام شد. مرحله اول به طراحی یک بسته آموزشی با هدف توانمندسازی معلمان در زمینه یادگیری خودتنظیمی اختصاص داشت و در مرحله دوم، اعتبارسنجی بسته آموزشی انجام شد. برای تدوین بسته آموزشی، از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شد. به منظور ارزیابی اعتبار این بسته از روش دلفی استفاده گردید.

یافته‌ها: بسته آموزشی در هفت جلسه تدوین گردید که مدت زمان هر جلسه 90 دقیقه در نظر گرفته شد. براساس نظر متخصصان مقادیرCVR برای هیچ کدام از جلسات کمتر از 99/0 نبوده و مقادیر CVI برای تمام جلسات بزرگتر از 79/0 و در وضعیت مطلوبی بود. نتایج روشن ساختند که متخصصان وجود همه جلسات را ضروری دانستند و محتوای تمامی جلسه‌ها را به صورت مرتبط مشخص نمودند؛ لذا روایی محتوایی بسته آموزشی از نظر متخصصان تأیید گردید.

نتیجه‌گیری: با توجه به نقش اساسی یادگیری خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی و یادگیری موفقیت‌آمیز و نیز چالش‌هایی از جمله کمبود دانش و مهارت معلمان در آموزش و ارتقای یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان، بسته آموزشی توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی، می‌تواند مداخله‌ای مؤثر و کارآمد در بهبود و ارتقای یادگیری خودتنظیمی فراگیران، ارتقاء کیفیت محیط آموزشی و پیشبرد یادگیری مادام‌العمر در دانش‌آموزان باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing and validating a training package for teacher empowerment in training self-regulated learning

نویسندگان [English]

  • Azadeh Momeni 1
  • Hossein Kareshki 2
  • maryam bordbar 3
1 Ph.D. Student in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2 Associate Professor, Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Assistant Professor, Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Background: Self-regulated learning is known as a predictor of motivation and success in school and a prerequisite for lifelong learning. Teachers play a key and important role in designing and implementing self-regulated learning education and promoting it in students; however, it seems that teachers do not have the necessary skills and capabilities in this regard and have received less attention in teacher preparation research; therefore, designing a training package to empower teachers in teaching self-regulated learning and improving it in students seems necessary.

Objective: The aim of the present study was to develop and validate a training package to empower teachers in teaching self-regulated learning.

Method: This research was conducted in two different stages. The first stage was dedicated to designing a training package with the aim of empowering teachers in the field of self-regulated learning, and in the second stage, the validation of the training package was carried out. A qualitative approach and qualitative content analysis method were used to develop the training package. The Delphi method was used to assess the validity of this package.

Findings: The training package was developed in seven sessions, with each session lasting 90 minutes. According to the experts, the CVR values ​​for none of the sessions were less than 0.99, and the CVI values ​​for all sessions were greater than 0.79 and in a favorable state. The results made it clear that the experts considered all sessions essential and identified the content of all sessions as relevant; therefore, the content validity of the training package was confirmed by the experts. Conclusion: Considering the essential role of self-regulated learning in academic achievement and successful learning, as well as challenges such as the lack of knowledge and skills of teachers in teaching and promoting students' self-regulated learning, the training package for empowering teachers in teaching self-regulated learning can be an effective and efficient intervention in improving and promoting learners' self-regulated learning, improving the quality of the educational environment, and promoting lifelong learning in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • training
  • Educational package
  • empowerment
  • teachers
  • self-regulated learning