تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی کاهش وابستگی آسیب زا به فضای مجازی در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

2 دانشیار گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 استادیار گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

چکیده

زمینه: نوجوانی دوره ای مهم در گستره زندگی است که کیفیت عملکرد در آن می تواند بر سلامت روان در بزرگسالی افراد بسیار موثر باشد. در حال حاضر زندگی همه افراد بویژه نوجوانان پیوندی جدانشدنی و عمیق با فضای مجازی دارد که می توان برای آن فرصت ها و آسیب های متعددی را در نظر گرفت. با توجه به حساسیت دوره نوجوانی طراحی مداخلاتی کارآمد و به روز و مبتنی بر فرهنگ در زمینه کاهش وابستگی آسیب زا به فضای مجازی در نوجوانان مورد تاکید است.

هدف: این پژوهش با هدف تدوین واعتباریابی بسته آموزشی کاهش وابستگی آسیب‌زا به فضای مجازی در نوجوانان انجام گردید.

روش: روش این پژوهش از نوع کیفی و به روش سنتز پژوهی آمیخته بود. به منظور طراحی بسته آموزشی، از نتایج و مبانی نظری موجود در پژوهش های انجام شده استفاده گردید. برای کسب اطمینان از روایی مطلوب بسته آموزشی، از روش روایی محتوایی با استفاده از مدل لاوشه با پانل خبرگان 10 نفری شامل متخصصان حوزه روانشناسی و علوم تربیتی و از دو ضریب کمی نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی استفاده شد.

یافته‌ها: براساس مطالعات انجام شده بسته آموزشی در قالب 9 جلسه تدوین شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تمامی جلسات بسته طراحی شده ضروری است و محتوای تمامی جلسات، کاملا مرتبط و یا مرتبط با اهداف تشخیص داده شد.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد بسته آموزشی کاهش وابستگی آسیب زا به فضای مجازی در نوجوانان ازروایی محتوایی مناسبی بهره مند است وروایی و پایایی لازم را برای کاربردهای مشاوره ای و پژوهشی دارد. به عبارتی بسته آموزشی تدوین شده توان کاهش وابستگی آسیب زا به فضای مجازی در نوجوانان را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Compilation and validation of the educational package to reduce the harmful dependence on cyberspace in teenagers

نویسندگان [English]

  • Zahra Mohajer Baad 1
  • mohsen asgharinekah 2
  • abolfazl bakhshipoor 3
1 PhD student, Department of Counseling, Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran
2 Associate Professor, Department of Counseling and Educational Psychology,Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashad, Mashad, Iran
3 Assistant Professor, Department of Counseling, Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran
چکیده [English]

Background: Adolescence is an important period in life where the quality of performance can be very effective on the mental health of people in adulthood. Currently, the lives of all people, especially teenagers, have an inseparable and deep connection with cyberspace, for which many opportunities and harms can be considered. Considering the sensitivity of the teenage period, it is emphasized to design efficient and up-to-date and culture-based interventions in the field of reducing the harmful dependence on cyberspace in teenagers.

Objective: This research was conducted with the aim of developing and validating an educational package to reduce traumatic addiction to cyberspace in teenagers.

Method: The method of this research was qualitative and mixed with research synthesis method. In order to design the educational package, the results and theoretical foundations of the conducted researches were used. In order to ensure the desired validity of the educational package, the content validity method was used using the Lavshe model with a panel of 10 experts, including experts in the field of psychology and educational sciences, and two quantitative coefficients, the content validity ratio and the content validity index, were used.

Findings: Based on the studies, a training package was developed in the form of 9 sessions. The results of this research showed that all closed meetings are necessary and the content of all meetings was found to be completely related or related to the goals.

Conclusion: The results showed that the educational package for reducing traumatic addiction to cyberspace in teenagers has good content validity and has the necessary validity and reliability for consulting and research applications. In other words, the compiled educational package has the ability to reduce the harmful dependence on cyberspace in teenagers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Training package
  • accreditation
  • affiliation
  • virtual space
  • teenager