اهمیت آگاهی در امر موفقیت: مطالعه موردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران

چکیده

امروزه موفقیت، مفهومی پرکاربرد و مناقشه‌برانگیز است و تعاریف و تفاسیر متفاوت و بعضاً متضادی برای آن در سطح جامعه مطرح است. هدف پژوهش حاضر بررسیِ چیستی، چگونگی و چرایی موفقیت انسان‌ها بود. به عبارتی، شناخت معیار موفقیت در بین تعدادی از افراد جامعه مدنظر بود، از این رو، با رویکرد کیفی و به روش پژوهش مردم‌نگاری انجام شد. تعداد 88 نفر از افراد جامعه در شهر تهران در خلال سال‌های 1396 الی 1399 به روش مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و با پرسش‌های باز پاسخ طی گفتگوهای دوستانه و طولانی‌مدت در یک یا چند جلسه مورد مطالعۀ عمیق و دقیق قرار گرفتند. موفقیت فرد در جامعۀ فعلی با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی، سطح تحصیلات، فعالیت فرهنگی، وضعیت خانوادگی، چگونگی شخصیت، یعنی با نگاهی کلی و همه‌جانبه به اعضای نمونه، ارزیابی شد. یافته‌ها نشان دادند موفقیت برای همۀ افراد معنی واحدی ندارد. همچنین، اعضای نمونه دارای سطوح مختلفِ موفقیت شامل موفقیت کامل، خوب، متوسط، کم و ناموفق بودند. منظور از موفقیت کامل دارا بودن همه یا اکثریتِ مؤلفه‌هایی نظیر وضعیت اقتصادی، سطح تحصیلات، فعالیت فرهنگی، وضعیت خانوادگی، شخصیت سالم بود و در قطب مخالف، وضعیت ناموفق به معنای عدم برخورداری از این عناصر بود. بر مبنای نتایج پژوهش حاضر، عوامل مهم و کلیدی در موفقیتِ افراد، نخست عامل آگاهی و سپس عامل وضعیت خانوادگی هستند و عواملی مانند سطح اقتصادی و سطح تحصیلات در مرتبه بعدی اهمیت قرار دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Importance of Awareness in Success: Case Study

نویسنده [English]

  • Morteza Monadi
Associate Professor, Department of Educational Psychology, AlZahra University, Tehran
چکیده [English]

Today, success is a widely used and controversial concept, and there are different and sometimes contradictory definitions and interpretations for it in the society. The purpose of this study was to investigate what, how and why human beings succeed. In other words, recognizing the criteria of success among a number of people in the community was considered. Therefore, it was done with a qualitative approach, and ethnographic research methods. A total of 88 members of the community in Tehran during the years 2017 to 2020 were interviewed through semi-structured interviews and with open-ended questions during friendly and long conversations in one or more sessions were studied in depth and in detail. The individual's success in the current society was evaluated by considering the economic status, level of education, cultural activity, family status, personality type, that is, with a general and comprehensive view of the sample members. The findings show that success does not mean the same thing for everyone. Also, sample members had different levels of success, including complete, good, medium, low, and unsuccessful. Complete success meant having all or most of the components such as economic status, level of education, cultural activity, family status, healthy personality, and at the opposite pole, unsuccessful status meant not having these elements. According to the results of the present study, the important and key factors in the success of individuals are first the factor of awareness and then the factor of family status, and factors such as economic level and level of education are of secondary importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • success
  • awareness
  • development
  • social psychology
  • ethnography
Adibi H., & Ansari A. M. (2004). نظریه­های جامعه شناسی [Sociological Theories]. Second Edition. Danjeh.
Amartya, S. (2007).  کتاب راهنمای اقتصاد توسعه ]Handbook of Development Economics[, Volume L Edited by H. Chenery and T.N. Srinivasan © Elsevier Science Publishers B.V., Traduit Serkisian and Goudarzi.
Ardoino, J. (1994). Le projet épistémologique initial de la psychologie sociale. In : Pratique de formation, Microsociologie, interactions et approche institutionnelle, (28).
Berlin, I. (2006). سرشت تلخ بشر. جستارهایی در تاریخ اندیشه­ها [The Crooked Timber of Humanity. Chapiters in the history of ideas] (L. Sazgar, Trans.). Edition Goghnousse.
Berlin, I. (2012). قدرت اندیشه  [The Power of Ideas] ( E. Fouladvande, Trans.). Edition  Mahi.
Bates, D. (1996). انسان­شناسی فرهنگی  [Cultural Anthropology] (M. Solassi, Trans.). Edition Elmie.
Bardin, L. (1977). L’analyse de contenu. P.U.F.
Berger, P., & Luckmann, T. (1986). La construction sociale de la réalité. Meridiens Klincksieck.
Boumard, P. (1990). Pour introduire à l’ethnographie de l’école. In: Pratique de Formation, (20).
Boumard, P. (2012). L’Ethnographie est un humanisme. Texte présenté par.
Callinicos, A. (2004). درآمدی تاریخی بر نظریه‌ی اجتماعی [Social Theory. A Historical Introduction] (A. Massoumbigui, Trans.). Edition Agah.
Durkheim, E. (1987). Les règles de la méthode sociologique. PUF.
Frankl, V. (2001). انسان در جستجوی معنی [Man’s search for meaning. an introduction to logotherapy] (N. Salehian & M. Milany, Trans.). Edition Dorsa.
Fakhouhi, N. (2000). از فرهنگ تا توسعه. توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در ایران [De la culture a la Development]. Edition Ferdosse.
Fay, B. (2002). فلسفه امروزین علوم اجتماعی، با نگرش چند فرهنگی [Contemporary of Social Science] (Kh. Dihimy, Trans.). Edition Tarhe no.
From, E. (2011). داشتن یا بودن [To have or to be?] (A. Tabrizi, Trans.). Edition Firouze.
Giraud, C., & Sara, M. (2008). Problèmes politiques et sociaux. Le couple à l’heure de l’individualisme. Mai. La documentation Francaise, (948).
Glasser, W. (2012). تئوری انتخاب. انتخاب آن زندگی که می‌خواهید و صمیمیت با کسانی که نیازمند ایشانید [Choice theory : a new psychology of personal freedom] (N. Rahmanian, Trans.). Edition Achian.
Hess, R. (1978). Centre et Péripherie. Privat.
Hess, R., & Savoye, A. (1993). L’Analyse Institutionnelle. P.U.F. Que sais-je.
Hess, R., & Gabriel, W. (1994). La relation pédagogique. Armand Colin.
Homer, S. (2009). ژاک لاکان [Jacques Lacan] (M. A. Jafari & M. Ebrahime Tahaii, Trans.). Edition Goghnousse.
Kolakowski, L. (2009). زندگی به رغم تاریخ [Leben trotz Geschichte] (Kh. Naghed, Trans.). Edition Jahan Ketab.
Lapassade, G. (1991). L’ethnosociologie. Meridiens Klincksieck.
Lapassade, G. (1997). L’entrée dans la vie, Essaie sur l’inachévement de l’homme. Anthropos.
Laplantine, F. (2000). La description Ethnographique. Nathan, Université.
Lefebvre, H. (1989). La somme et le reste. Meridiens Klincksieck.
Lourau, R. (1981). L'Analyse Institutionnelle, éditions de Minuit.
Lourau, R. (1988). Le journal de recherche. Merdiens Klincksieck.
Lourau, R. (1996). Interventions Socianalytiques. Les analyseurs de l'église. Anthropos.
Luze Hubert, d. e. (1997). L’ethnométhodologie. Edition anthropos
Lukacs, G. (2009). جامعه شناسی رمان [Sociologie de Roman] (M. J. Pouyande, Trans.). Edition Mahi.
Mauss, M. (1992). Manuel d’ethnographie. Petit bibliotheque Payot.
Miller, P. (2005). سوژه, استیلا و قدرت. در نگاه هورکهایمر, مارکوزه, هابرماس و فوکو [Domination and power] ( N. Sarkhoche & A. Jahandide, Trans.). Edition Ney.
Monadi, M., Abedi, F., & Talebzade Shoshtari, L. (2015). روش پژوهش کیفی کاربردی در علوم اجتماعی و علوم رفتاری [Applied Qualitative Research Methods]. Edition Sociologues.
Monadi, M. (2015). مردم نگاری خانواده [Ethnographie of Familiy]. Edition, Avaye Nour.
Monadi, M. (2020). شناخت و مهار آلزایمر. بررسی جامعه شناختی [Recognition and Evaluation of Alzheimer. Sociological Study]. Edition, Avaye Nour.
Moscovici, S. (1989). Des représentations collectives aux représentations sociales : éléments pour une histoire, In : Jodelet D., Les représentations sociales. P.U.F.
Naraghi, Y. (2001). جامعه شناسی و توسعه [Sociologie et Development]. Edition Farzan.
Popper, K. (1998). جامعۀ باز و دشمنان آن [The Open Society and Its Enomies] (E. Fouladvande, Trans.). Edition Kharazmi.
Rachidian, A. (2005). هوسرل در متن آثارش[Husserl In the Publication]. Edition Ney.
Rousseau, J. J. (1973). قرارداد اجتماعی- اصول حقوق سیاسی [Contrat Sociale] (M. Kia, Trans.). Edition Ganjine.
Searle, J. R. (2015). راز آگاهی [The Mystery of Consciousness] (M. Hosseini, Trans.). Edition Markaze.
Seligman, M. (2012). خوش‌بینی آموخته شده. چگونه می‌توان ذهنیت و زندگی خود را تغییر داد [Learned Optimism: how to change your mind and your life] ( F. Davarpanah & M. Mohamadi, Trans.). Edition Roched.
Saymond, D. (2016). متفکران بزرگ توسعه [Fifty Key Tihinkers on Development] ) A. Mohamasi & V. Bahrami, Trans.). Edition Golazine.
Woods, P. (1990). L’ethnographie de l’école. Armand Collin.