مطالعه کیفی پیرامون شناسایی مؤلفه‎های آموزش مبتنی بریادگیری ترکیبی در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی ، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.

چکیده

زمینه: فنّاوری‌ نوین اطلاعاتی و ارتباطی در دنیای امروز امکان تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط را برای نظام آموزش حضوری به‌صورت از راه دور فراهم ساخته است، به‌طوری‌که نظام‌های آموزشی را تشویق به روی‌آوری به‌نظام آموزشی ترکیبی نموده است. یادگیری ترکیبی یکی از موضوعاتی است که با شور و حرارت بسیار بدان پرداخته می‌شود و پژوهش‎های متعددی دربارة نقش و تأثیر استفاده از این ابزار در فرایند یاددهی–یادگیری انجام شده است که اغلب نشاندهندة کارکرد مثبت سامانۀ مذکور در ارتقای کیفیت این فرایندهاست.

هدف: لذا هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‎های آموزش مبتنی بریادگیری ترکیبی در نظام آموزش وپرورش درمقطع ابتدایی با استفاده از یک مطالعه کیفی بود.

روش: جامعه بخش کیفی پژوهش حاضر را پایگاه‌های داده، مجلات معتبر بین‌المللی و تمامی تحقیقات و پژوهش‌های معتبر انجام گرفته در حوزه آموزش مبتنی بر یادگیری ترکیبی در نظام آموزش و پرورش تشکیل داده است. بنابراین پس از تدوین راهبرد جستجوی منابع و با مبنا قرار دادن معیارهای ورود و خروج مطالعات،35 منبع بر اساس اشباع نظری و با توجه معیارهای ورود به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شد.

یافته‌ها: یافته‎ها در مراحل فرایند بازبینی در قالب مضامین نشان دهنده‎ی یک مضمون فراگیر آموزش مبتنی بر یادگیری ترکیبی در نظام آموزش و پرورش، 10 مضمون سازمان دهنده و 63 مضمون پایه نهایی بود. مولفه‌های آموزش مبتنی بر یادگیری ترکیبی در نظام آموزش و پرورش خراسان شمالی در مقطع ابتدایی دارای آستانه پذیرش بالاتر از 7/0 بوده و میزان اختلاف نظر خبرگان در مراحل اول و دوم، کمتر از حد آستانه (2/0) بود.

نتیجه‌گیری: در نهایت میتوان بیان کردایجاد هماهنگی، انسجام و همخوانی در مؤلفه‌های موثر بر آموزش مبتنی بر یادگیری ترکیبی و به تبع آن تحقق اهداف نوین آموزشی و تربیتی نظام آموزش و پرورش خراسان شمالی و به ویژه مدارس، که تجلی گاه این اهداف هستند، نیازمند همکاری همه جانبه دانش‌آموزان، والدین، مدیران و معلمان می باشد و بر این اساس استفاده از الگوی به دست آمده در پژوهش حاضر برای انجام موفقیت آمیز فرایند یادگیری ترکیبی در نظام آموزش و پرورش خراسان شمالی، روشی موثر خواهد بود که از اعتبار بالایی نیز برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying Blended Learning Implementation Components in Primary Schools: A Qualitative Exploration of North Khorasan Province

نویسندگان [English]

  • mahboubeh Soleimanpouromran
  • zahra bagheri
  • fariman ebrahimzade
Department of Educational Sciences , Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran.
چکیده [English]

Background: Modern information and communication technologies in today's world have enabled the exchange of information and remote communication for in-person education systems, encouraging educational institutions to adopt blended learning models. Blended learning is one of the most enthusiastically discussed topics, with numerous studies examining the role and impact of these tools in the teaching-learning process. Most findings indicate that such systems positively enhance the quality of these processes.

Aim: Therefore, the primary objective of this study was to identify the components of blended learning in the primary education system through a qualitative research approach.

Method: The qualitative research population of this study comprised reputable international databases, scholarly journals, and all valid research studies conducted in the field of blended learning within primary education systems. Following the development of a systematic search strategy and applying predefined inclusion/exclusion criteria, 35 sources were purposefully selected as the sample based on theoretical saturation and compliance with the inclusion criteria.

Results: The findings from the review process stages, presented in thematic form, revealed one overarching theme of blended learning in the education system, 10 organizing themes, and 63 final basic themes. The components of blended learning in the primary education system of North Khorasan province demonstrated an acceptance threshold above 0.7, with the level of expert disagreement in the first and second stages remaining below the threshold limit (0.2).

Conclusions: In conclusion, it can be stated that achieving coordination, coherence, and alignment among the components influencing blended learning education - and consequently realizing the modern educational objectives of North Khorasan's education system, particularly in schools as the primary manifestation of these goals - requires comprehensive collaboration among students, parents, administrators, and teachers. Accordingly, implementing the model developed in this study for successful blended learning processes in North Khorasan's education system would constitute an effective approach with substantial validity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Blended Learning
  • Primary Education Level
  • Education System
  • Qualitative Study