پایستگی تحصیلی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

پردیس علوم رفتاری- دانشگاه بیرجند

چکیده

چکیده

زمینه: افزایش کمی و کیفی آموزش و رشد استعدادهای دانش‌آموزان، از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش کشورها؛ وکمک به رفع مشکلات تحصیلی آنها همواره مورد تاکید متولیان آموزش و پرورش بوده است. یکی از عواملی که به دانش‌آموزان در روبه‌رو شدن با مسائل و چالش‌ها کمک می‌کند، پایستگی تحصیلی است.

هدف: هدف پژوهش حاضر، مرور مطالعات داخلی انجام شده در مورد پایستگی تحصیلی است.

روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع مقالات مروری نظام‌مند می‌باشد. جست‌وجو با استفاده از کلید واژه‌های پایستگی‌تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، شادابی تحصیلی، ممارست تحصیلی و پایستگی آموزشی در پایگاه‌های اطلاعات علمی داخلی (مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(سید)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران) و پرتال جامع علوم انسانی) در طی سال‌های 1393 تا 1403 انجام شد. با توجه به جست‌وجوی انجام شده در پایگاه‌های اطلاعات علمی، 53 پژوهش یافت شد که پس از حذف موارد نامرتبط و تکراری، 26 مقالۀ انجام شده در پیرامون پایستگی تحصیلی بررسی شد.

یافته‌ها: مرور پژوهش‌های انجام شده نشان داد، ارتباط 43 متغیر با پایستگی تحصیلی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته بود که این متغیرها در چهار مقولۀ عوامل فردی (20 متغیر)، عوامل تحصیلی (19 متغیر)، عوامل خانوادگی (2 متغیر) و عوامل مربوط به مدرسه (3 متغیر) دسته‌بندی شدند.

نتیجه‌گیری: مرور پژوهش‌های انجام شده حاکی از این است که پایستگی تحصیلی، یکی از تاثیرگذارترین متغیرها در جریان مواجهه و رویارویی دانش‌آموزان با چالش‌های تحصیلی است که می‌تواند پیش‌بینی کنندۀ متغیرهای متعددی در زمینۀ آموزش و پرورش باشد همچنین خود، تحت تاثیر بسیاری از عوامل فردی و محیطی قرار دارد.



کلید واژه‌ها: پایستگی تحصیلی، تاب‌آوری، تاب‌آوری تحصیلی، دانش‌آموزان

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Academic buoyancy

نویسنده [English]

  • Mohadesah Doraki
Department of Psychology, University of Birjand
چکیده [English]

Abstract

Background: Quantitative and qualitative increase in education and development of students' talents, one of the most important goals of education in countries; Helping to solve their educational problems has always been emphasized by the trustees of education. One of the things that helps students to face problems and challenges is academic buoyancy.

Aim(s): The purpose of this research is to review the internal studies conducted on academic buoyancy in the last 10 years.

Methods: The present research method is qualitative and of the type of systematic review articles. The search was carried out using the keyword "educational sustainability" in domestic scientific databases (Scientific Information Center of Academic Jihad (SID), Information Bank of National Journals (MagIran) and comprehensive portal of humanities) during the last ten years.

Results: According to the search conducted in the scientific databases, 53 studies were found, after removing unrelated and repetitive items, 27 articles were reviewed on academic sustainability. The review of the conducted research showed that the relationship of 43 variables with academic buoyancy was investigated and analyzed, and these variables were divided into 4 categories: individual factors (20 variables), educational factors (19 variables), family factors (2 variables) and factors related to School (3 variables) were categorized.

Conclusions: The review of the conducted research indicates that academic buoyancy is one of the most influential variables in the process of students' encountering and confronting academic challenges, which can be a predictor of many variables in the field of education, as well as being influenced by many individual factors and There is an environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic buoyancy
  • resilience
  • academic resilience
  • System review
  • challenge