تحلیل درون‌مایه و برون‌مایه تجربه عشق در دوران نوجوانی: مروری نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار روان شناسی بالینی -تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22077/qrbs.2025.8948.1088

چکیده

زمینه: عشق پدیده‌ای است که برخی نوجوانان آن را تجربه می‌کنند. عشق یک سازه پیچیده با اهمیت غیرقابل انکار برای انسان و حوزه تحقیقاتی است که در دهه‌های گذشته بیشتر مطرح شده است.

هدف: هدف این مطالعه، مرور نظام‌مند تحلیل درون‌مایه و برون‌مایه تجربه عشق در دوران نوجوانی است.

روش: در این مطالعه با استفاده از روش مرور نظام‌مند، مقالات چاپ شده در حوزه پدیده عشق در دوران نوجوانی، در مجلات داخلی و خارجی که در پایگاه‌های science direct, ensani ,Magiran, SID و موتور جستجو scholar و بازه زمانی سال 2000 به بالا موجود بودند، نهایتاً 14 مقاله مرتبط و غیرتکراری شناسایی و وارد مطالعه شدند. براساس بیانیه پریزما، مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیل اسناد منتخب از راهبرد تحلیل محتوای کیفی اولزاید استفاده شد.

یافته‌ها: پدیده عشق در نوجوانی در قالب دو دسته کلی درون‌مایه شامل: تاثیرات درون‌فردی، تجربه ، تغییرات پی در پی، ترجیحات نوجوانان در روابط عاشقانه، تفاوت‌ها در نگرش به عشق و برون‌مایه شامل: تاثیر افسانه‌های عشق، احتمال تجربه عشق موفق، تاثیر خانواده، مسیرهای رشد روابط والد- فرزندی، تاثیر ارتباط با محیط و تاثیر بر روابط آینده دسته‌بندی شدند. با اینکه درون‌مایه مانند تغییرات هورمونی، میزان تکانشگری، تغییرات پی‌در‌پی نوجوانان، می‌تواند زمینه‌ساز بروز روابط عاشقانه در نوجوانان باشد، اما احساس کنترل شخصی بر رفتارها، عاملی قوی در خودمدیریتی نوجوانان است. میزان عشق دو‌طرفه در نوجوانان پسر بیشتر از دختران است. افراد درگیر در عشق پراگما که به مرور به تکامل می‌رسد، نسبت به بقیه انواع عشق، شادترند. داستان‌های عاشقانه، محیط از جمله خانواده، شکل روابط والدگری بر پدیده عشق در دوران نوجوانی موثرند. طبق مرور سیستماتیک انجام شده، در مسائل عاشقانه، ارتباطات جنسی برای نوجوانان در اولویت نیست.

نتیجه‌گیری: فرهنگ‌سازی درباره توجه به پدیده عشق در دوره نوجوانی و آگاه‌سازی والدین، مربیان و نوجوانان، از طریق سیاستگذاری‌های کلان در کتاب‌های درسی نوجوانان و آموزش نحوه مواجهه با این پدیده، از پیشنهادهای پایانی مقاله حاضر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Thematic and extra-thematic analysis of the experience of love in adolescence: A systematic review

نویسندگان [English]

  • Arezu Ghafoori 1
  • Mohammad Mahdi Shariat Bagheri 2
  • Keyvan Salehi 3
1 Ph.D. Student of Educational Psychology, faculty of Psychology and Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Clinical-Educational Psychology, faculty of Psychology and Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate professor, faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background: Love is a phenomenon that some adolescents experience. Love is a complex construct with undeniable importance for humans and a research field that has been increasingly discussed in recent decades.

Objective: The aim of this study is to systematically review thematic and extra-thematic analysis of the experience of love during adolescence.

Method: In this study, using the systematic review method, articles published in the field of the phenomenon of love during adolescence, in domestic and foreign journals that were available in the databases of science direct, ensani, Magiran, SID and the scholar search engine and the time period from 2000 onwards, were finally identified and included in the study. They were reviewed based on the PRISMA statement.

Findings: The phenomenon of love in adolescence was categorized into two general categories: the internal theme including: intrapersonal effects, experience, successive changes, adolescent preferences in romantic relationships, differences in attitudes towards love, and the external theme including: the effect of love myths, the probability of experiencing successful love, the effect of family, the development paths of parent-child relationships, the effect of communication with the environment, and the effect on future relationships. Although the internal theme such as hormonal changes, the level of impulsivity, and successive changes of adolescents can be the basis for the emergence of romantic relationships in adolescents, the feeling of personal control over behaviors is a strong factor in adolescent self-management. The level of mutual love is higher in adolescent boys than in adolescent girls. People involved in pragma love, which develops over time, are happier than other types of love. Love stories, the environment including the family, and the form of parenting relationships affect the phenomenon of love during adolescence. According to a systematic review, in matters of love, sexual relations are not a priority for adolescents.

Conclusion: Building a culture about paying attention to the phenomenon of love during adolescence and raising awareness among parents, educators, and adolescents through major policies in adolescent textbooks and teaching how to deal with this phenomenon are among the final suggestions of this article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Love
  • thematic and extra-thematic analysis
  • adolescence
  • systematic review
  • review study

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 25 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 26 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 18 تیر 1404