اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان نارساخوان: مروری نظام‌مند بر پژوهش‌های داخلی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه بیرجند

2 استادیار، گروه روان شناسی

چکیده

چکیده

زمینه: دانش‌آموزان نارساخوان در کارکردهای اجرایی خود ازجمله حافظه کاری، توجه، پردازش اطلاعات، انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری پاسخ بیشترین ضعف را دارند. توانبخشی شناختی با تأثیر بر روی عملکرد مغز، ظرفیت‌های شناختی ازدست‌رفته فرد را بهبود بخشیده و بر روی کنش‌های اجرایی و مهارت‌های خواندن مؤثر است.

هدف: هدف پژوهش حاضر مرور نظام‌مند مداخلات توانبخشی شناختی بر روی بهبود کارکرد‌های اجرایی و مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان نارساخوان بود تا ویژگی‌های معتبرترین مداخلات را برجسته کند و تحقیقات آینده را راهنمایی کند.

روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مروری نظام‌مند بود. نتایج این مطالعه بر اساس مقالات پژوهشی منتشرشده به زبان فارسی کسب گردید. در این پژوهش کلیه مقالات انتشاریافته در بازه زمانی (فروردین 1393 الی مرداد 1403) طی جستجو در پایگاه اطلاعاتی فارسی شامل SID،Ensani ، Magiran و Google Scholarانتخاب شدند. جستجوی مقالات فارسی با یک راهبرد مشخص شد به این صورت که در گام اول تمام مقالاتی که در عنوان یا چکیده آن‌ها، کلیدواژه‌های ذکرشده یا مشابه یا مرتبط با موضوع بودند، استخراج شدند؛ در این مرحله در قسمت جستجوی پیشرفته پایگاه اطلاعاتی کلیدواژه‌های (نارساخوانی یا اختلال خواندن یا اختلالات خواندن یا خوانش پریشی یا خواندن پریشی یا مشکلات خواندن یا ناتوانی خواندن) و (توانبخشی شناختی یا مداخلات شناختی یا تمرینات شناختی یا آموزش شناختی) به صورت ترکیبی مورد جستجو قرار گرفت. در این مرحله تعداد 603 مقاله فارسی جمع‌آوری گردید. در گام دوم تعداد 455 مقاله تکراری و سپس تعداد 118 مقاله که با ملاک‌های ورود و خروج هماهنگی نداشتند، حذف شدند. در این بخش تعداد 30 مقاله فارسی جمع‌آوری گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخلات توانبخشی شناختی با بهره‌گیری از تمرین‌های هدفمند و مبتنی بر اصول شکل‌پذیری عصبی مغز، تأثیر قابل‌توجهی بر بهبود جنبه‌های مختلف شناختی نظیر توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی و مهارت‌های خواندن از جمله خواندن کلمات، ناکلمات، زنجیره کلمات، درک مطلب، هجی کردن و پردازش دیداری-واج‌شناختی، بهبود عملکرد کلی خواندن و کاهش علائم نارساخوانی دارد. تحقیقات نشان دادند که توانبخشی شناختی، چه به‌صورت رایانه‌ای و چه به‌صورت غیررایانه‌ای، می‌تواند در بهبود مشکلات کارکردهای اجرایی و مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان نارساخوان مؤثر واقع شود. همچنین، توانبخشی شناختی رایانه‌ای نسبت به روش‌های غیررایانه‌ای از کارایی بیشتری برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Improving Executive Functions and Reading Skills in Dyslexic Students: A Systematic Review of Domestic Research

نویسندگان [English]

  • Negin Nikbin 1
  • Mehdi Rezaei 2
1 Master's student in Educational Psychology, Birjand University
2 Assistant Professor of Psychology Department
چکیده [English]

Abstract

Background: Dyslexic students have the greatest weakness in their executive functions, including working memory, attention, information processing, cognitive flexibility, and response inhibition. Cognitive rehabilitation improves the individual's lost cognitive capacities by affecting brain function and is effective on various cognitive domains, including memory, attention, executive functions, and reading skills.

Objective: The aim of the present study was to systematically review cognitive rehabilitation interventions on improving executive functions and reading skills of dyslexic students to highlight the characteristics of the most valid interventions and guide future research.

Method: The present study was a systematic review. The results of this study were obtained based on research articles published in Persian. In this study, all articles published in the period (April 2014 to August 2015) were selected through a search in Persian databases including SID, Ensani, Magiran, and Google Scholar. The search for Persian articles was determined by a strategy, in which in the first step, all articles that had the keywords mentioned in their title or abstract, or were similar or related to the topic, were extracted; in this step, the keywords (dyslexia or reading disorder or reading disorders or dyslexia or dyslexia or reading problems or reading disability) and (cognitive rehabilitation or cognitive interventions or cognitive exercises or cognitive training) were searched in combination in the advanced search section of the database. In this step, 603 Persian articles were collected. In the second step, 455 duplicate articles and then 118 articles that did not meet the inclusion and exclusion criteria were removed. In this section, 30 Persian articles were collected.

Findings: The results showed that cognitive rehabilitation interventions using targeted exercises based on the principles of brain neuroplasticity have a significant impact on improving various cognitive aspects such as attention, memory, executive functions, and reading skills including reading words, nonwords, word sequences, reading comprehension, spelling, and visual-phonological processing, improving overall reading performance, and reducing dyslexia symptoms. Research showed that cognitive rehabilitation, whether computerized or noncomputerized, can be effective in improving executive function problems and reading skills in dyslexic students. Also, computerized cognitive rehabilitation is more effective than noncomputerized methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Learning disorder
  • Dyslexia
  • Executive functions
  • Reading skills
  • Cognitive rehabilitation
  • Systematic review