مطالعۀ تطبیقی برنامه های تربیت جنسی کودکان دورۀ ابتدایی یونسکو، هلند و انگلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بیرجند

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند

چکیده

بسیاری از کشورهای جهان برای جلوگیری از مشکلات جنسی به تهیۀ برنامۀ مدون تربیت جنسی پرداخته‌اند. در ایران هنوز برنامه‌ای در زمینۀ تربیت جنسی تدوین نشده است. از این رو پژوهش حاضر به مقایسۀ مولفه‌های دانش، نگرش و مهارت دورۀ ابتدایی سه برنامۀ تربیت جنسی یونسکو، هلند و انگلیس پرداخته است تا زمینۀ پژوهش‌های لازم برای دیگر پژوهشگران در جهت تدوین برنامۀ تربیت جنسی برای ایران فراهم شود. پژوهش حاضر یک مطالعۀ کیفی از نوع تطبیقی است. جامعۀ آماری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻛلیۀ برنامه‌های تربیت جنسی موجود در دنیا بود که سه برنامۀ یونسکو، هلند و انگلستان به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‌های پژوهش براساس سه مولفۀ دانش، نگرش و مهارت مورد مقایسه و تفاوت‌های آن مشخص شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش جرج بردی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که مهم‌ترین اهداف برنامه‌های تربیت جنسی یونسکو و هلند در دورۀ ابتدایی داشتن دانش، نگرش و مهارت لازم جهت برقراری ارتباط صحیح و سالم با خود، خانواده و جامعه و احترام به حقوق خود و دیگران و همچنین آمادگی برای بلوغ می‌باشد. در مقابل برنامۀ تربیت جنسی انگلستان در دورۀ ابتدایی بیشتر بر اعتماد به نفس برای ارتباط و آمادگی برای بلوغ تاکید می‌کند. نتایج نشان دادند که تربیت جنسی امری است که باید قبل از رسیدن به بلوغ آغاز شود و با توجه به وابسته به فرهنگ بودن آن، نیاز به یک برنامۀ رسمی و متناسب با فرهنگ، جنسیت و سن جهت جلوگیری از نهادینه شدن اطلاعات، ارزش‌ها و مهارت‌های غلط در افراد جامعه احساس می‌شود. بنابراین لازم است متخصصان تعلیم و تربیت در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Study of Primary School Sex Education Programs UNESCO, Netherlands and England

نویسندگان [English]

  • Mohammad jahanshiri 1
  • ahmad khamesan 2
  • mohsen khorshidzadeh 3
1 Masters Degree in Educational Psychology, University of Birjand
2 Associate Professor, Department of Psychology, University of Birjand
3 Assistant Professor, Department of Psychology, University of Birjand
چکیده [English]

Many countries in the world have been providing sexual education programs to prevent sexual problems. There is still no sexual education program in Iran. Therefore, the present study aims to compare the components of knowledge, attitude and skill of elementary school in UNESCO, the Netherlands and the United Kingdom in order to provide the necessary research resources for other researchers to develop a sexual education program for Iran. The present study is a comparative qualitative study. The statistical population of this study is all of the sexual education programs in the world. Considering its applicability, three UNESCO, Netherlands, and British programs were selected. The research data were compared based on the three components of knowledge, attitude and skill, and the differences were identified. The George Brady method has been used to analyze the data. The results show that the most important goals of UNESCO-Netherlands youth education programs in the elementary period are to have the necessary knowledge, attitude and skills to communicate properly with themselves, family and community, and respect for their rights and others as well as being ready for puberty. In contrast, the English education program in the elementary period emphasizes self-esteem for communication and preparation for maturity. Sexual education is something that must begin before it reaches puberty, and since it depends on the culture of the community, then the need for an official program tailored to the culture, gender, and age is needed to prevent the institutionalization of information, value the skills and misconceptions in the community. Therefore, it is necessary for the education specialists to make the necessary efforts in this regard

کلیدواژه‌ها [English]

  • sexual education
  • comparative study
  • sex education