Abbasi, F., Hejazi, A. & Hakimzadeh, R. (2019). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی [Primary school teachers' lived experience of the opportunities and challenges of teaching in the educational network of students (SHAD): A phenomenological study]. Teaching Research, 8(3), 20-40. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24765686.1399.8.3.1.0.
Abolmaali Hosseini, Kh. (2019). پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آنها [Psychological and educational consequences of corona disease in students and strategies to deal with them]. Educational Psychology Quarterly, 55 (16), 157-19. https://doi.org/10.22054/jep.2020.52371.2993.
Ali, R., & Leeds, E. M. (2009). تأثیر جهت گیری چهره به چهره بر حفظ آنلاین: یک مطالعه آزمایشی [The impact of face-to-face orientation on online retention: A pilot study]. Online Journal of Distance Learning Administration, 12(4). https://digitalcommons.kennesaw.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1821&cs.
Azizi, Z., Hosseini Nejad Mamorabadi, H. (2021). فرصتها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی [Opportunities and threats of virtual education during the corona pandemic: a phenomenological study]. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 12(2), 172-153. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285318.1400.12.2.8.1.
Barzoui, M. R., Shahbazipour, M. R. & Mostofi Sharibani, M. M. (2021). فرصتها و چالشهای آموزش برخط در نظام آموزشی دانشگاهی [Opportunities and challenges of online education in the university education system]. Quarterly Journal of Research in Islamic Education and Training, 51(29), 120-9. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516972.1400.29.51.5.7.
Chobdari, A., Nikkho, F. & Fuladi, F. (2019). پیامدهای روانشناختی کرونا ویروس جدید (کووید-19) در کودکان: مطالعه مروری نظاممند [Psychological consequences of the new coronavirus (Covid-19) in children: a systematic review]. Educational Psychology Quarterly, 56(16), 51-63. https://doi.org/10.22054/jep.2020.53306.3043.
Dovzhenko, T. (2020). آموزش ابتدایی در دوره پس از کرونا: زمان جدید - روندهای جدید [Primary education in post-corona period: New times-new trends]. Postmodern Openings, 11(2), 51-58. https://doi.org/10.18662/po/11.2/157.
Duraku, Z. H., & Hoxha, L. (2020). تأثیر کووید-19 بر آموزش و رفاه معلمان، والدین و دانشآموزان: چالشهای مربوط به یادگیری از راه دور (آنلاین) و فرصتهایی برای ارتقای کیفیت آموزش [The impact of COVID-19 on education and on the well-being of teachers, parents, and students: Challenges related to remote (online) learning and opportunities for advancing the quality of education. Manuscript submitted for publication]. Faculty of Philosophy, University of Prishtina. https://www.researchgate.net/publication/341297812_The_impact_of_COVID-19_on_education_and_on_the_wellbeing_of_teachers_parents_and_students_Challenges_related_to_remote_online_learning_and_opportunities_for_advancing_the_quality_of_education.
Dwivedi, S. (2020). چالشها و فرصتهای ایجاد شده توسط کووید-19 برای آموزش آنلاین در بین معلمان [Challenges and opportunities for online education among teachers created by COVID-19]. UGC Care Journal, 43(4), 26-31. https://www.researchgate.net/publication/348430039_CHALLENGES_AND_OPPORTUNITIES_OF_ONLINE_EDUCATION_AMONG_THE_TEACHERS_CREATED_BY_COVID-19.
Hajizadeh, A., Azizi, G., & Keyhan, G. (2021). تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پساکرونا [Analyzing the opportunities and challenges of e-learning in the Corona era: An approach to the development of e-learning in the post-Corona]. Research in Teaching, 9(1), 204-17. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24765686.1400.9.1.9.1.
Haji, J., Mohammadi Mehr, M., & Mohammad Azar, H. (2021). بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدار شناسی [Representation of Cyber Education Problems Using a Happy Program in Corona Pandemic: A Phenomenological Study]. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(3), 153-174.
Hayat, A. A., Keshavarzi, M. H., Zare, S., Bazrafcan, L., Rezaee, R., Faghihi, S. A., ... & Kojuri, J. (2021). چالشها و فرصتهای همهگیری کووید-19 در آموزش پزشکی [Challenges and opportunities from the COVID-19 pandemic in medical education: a qualitative study]. BMC Medical Education, 21(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02682-z.
Ingram, J., Hand, C. J., & Maciejewski, G. (2021). انزوای اجتماعی در طول قرنطینه کووید-19 عملکرد شناختی را مختل میکند [Social isolation during COVID‐19 lockdown impairs cognitive function]. Applied Cognitive Psychology, 35(4), 935-947. https://doi.org/10.1002/acp.3821.
Karimi, M. (2021). تحلیل پدیدارشناسانه تجارب زیسته اساتید و دانشجویان از آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران [Phenomenological analysis of professors' and students' lived experiences of virtual education in Iran's higher education system]. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences, 11(4), 153-173. http://doi.org/20.1001.1.22285318.1400.11.4.8.2
Lee, K. A., & Son, H. W. (2021). مطالعهای بر روی سازگاری دانشگاهی و شایستگیهای اصلی دانشجویان در دوران پس از کرونا [A study on the college adaptation and core competencies of students in post corona era]. Journal of the Korea Convergence Society, 12(5), 239-254. https://doi.org/10.15207/JKCS.2021.12.5.239.
Lucey, K. (2018). تأثیر انگیزه بر پایداری دانشجو در آموزش عالی آنلاین: یک مطالعه پدیدارشناختی در مورد این که چگونه یادگیرندگان بزرگسال انگیزه را در یک محیط آموزش از راه دور مبتنی بر وب تجربه میکنند [The effect of motivation on student persistence in online higher education: A phenomenological study of how adult learners experience motivation in a web-based distance learning environment] (Doctoral dissertation, DuquesneUniversity).https://media.proquest.com/media/hms/ORIG/2/jpldI?_s=My7xJyrrQlCyVO%2BgeCEhc%2BM6R1U%3D.
MehdiNajad, V. (2022). ادراک دانشجویان درباره میزان یادگیری از طریق آموزش های مجازی در دوره همه گیری کووید-۱۹ و مقایسه آن با آموزشهای حضوری [Students' perception about the amount of learning through virtual education during the covid-19 epidemic and its comparison with face-to-face education]. Educational Psychology Studies, 19(46), 145-160. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22286683.1401.19.46.10.1.
Moliner, L., & Alegre, F. (2022). محدودیتهای کووید-19 و تأثیر آن بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان اسپانیایی [COVID-19 Restrictions and Its Influence on Students’ Mathematics Achievement in Spain]. Education Sciences, 12(2), 105-115. https://doi.org/10.3390/educsci12020105
Murphy, A., Malenczak, D., & Ghajar, M. (2019). شناسایی چالشها و مزایای آموزش آنلاین برای دانشآموزان دارای معلولیت روانی [Identifying Challenges and Benefits of Online Education for Students with a Psychiatric Disability]. Journal of Postsecondary Education and Disability, 32(4), 395-409. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1247112.pdf.
Okan, N. (2021). بررسی تأثیر تعدیلکننده ترس از کووید-19 در رابطه بین اضطراب ارتباطی و خودکارآمدی [Investigating the moderator effect of fear of COVID-19 in the relation between communication anxiety and self-efficacy]. Educational Process: International Journal, 10(3), 62-77. https://dx.doi.org/10.22521/edupij.2021.103.5.
Olcek, G., Çelik, İ., & Basoglu, Y. (2022). تأثیر همهگیری کووید-19 بر دانشجویان شنوایی شناسی در ترکیه: آموش الکترونیکی، دانش از راه دور شنوایی شناسی، وضعیت روانی و اجتماعی و توسعه فردی [The impact of the COVID-19 pandemic on audiology students in Turkey: E-learning, knowledge of teleaudiology, psychological and social status and personal development]. Turkish Online Journal of Distance Education, 23(1), 19-42. https://doi.org/10.17718/tojde.1050339.
Panda, P. K., Gupta, J., Chowdhury, S. R., Kumar, R., Meena, A. K., Madaan, P.,... & Gulati, S. (2021). تأثیر روانشناختی و رفتاری اقدامات قرنطینه برای همهگیری کووید-19 بر کودکان، نوجوانان و مراقبان: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز [Psychological and behavioral impact of lockdown and quarantine measures for COVID-19 pandemic on children, adolescents and caregivers: a systematic review and meta-analysis]. Journal of Tropical Pediatrics, 67(1), 1-13. https://doi.org/10.1093/tropej/fmaa122.
Pokhrel, S. & Chhetri, R.(2021). مروری بر ادبیات تأثیر همهگیری کووید-19 بر آموزش و یادگیری [A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning]. Higher Education for the Future, 8(1), 133-141. https://doi.org/10.1177/2347631120983481.
Salimi, S. & Fardin, M. A. (2019). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصتها و چالشها [The role of the corona virus in virtual education with an emphasis on opportunities and challenges]. Scientific Quarterly, Research in Educational and Virtual Learning, 8(2), (30 consecutive), 49-60. https://doi.org/10.30473/etl.2020.53489.3249.
Tarkar, P. (2020). تأثیر همهگیری کووید-19 بر سیستم آموزشی [Impact of COVID-19 pandemic on education system]. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(9), 3812-3814. https://doi.org/10.4236/jss.2020.810011.
Zayapragassarazan, Z. (2020). کووید-19: استراتژیهایی برای تعامل آنلاین از راه دور [COVID-19: Strategies for Online Engagement of Remote Learners]. F1000Research, 9, 1-18. https://doi.org/10.7490/f1000research.1117835.1.